De adviseurs van SmartFunding delen graag hun kennis en ervaringen. Deze keer het woord aan Jeroen van Vark. Hij gaat in deze blog in op het verschil tussen een advies en een oplossing. Je kunt een klant namelijk een oplossing voor zijn/haar vraag bieden, maar wellicht komt de vraag niet helemaal overeen met de daadwerkelijke wens.
Het is wellicht een cliché: ‘Advies geven’ of ‘een oplossing bieden’ zijn niet hetzelfde. Iedere adviseur of verkoper zal roepen dat ze advies geven. Maar geef je wel advies als je enkel het probleem of vraagstuk van je klant oplost? Neem als voorbeeld een kledingwinkel waar je op zoek bent naar een witte broek. Er zijn verkopers die zullen aangeven dat de broek je fantastisch staat. Je voelt je gevleid en koopt de broek. Maar er zijn ook verkopers die aan zullen aangeven dat de broek je wel flets maakt en dat ze ook nog een broek hebben in een andere kleur. Uiteindelijk zie je dat een andere kleur broek je veel beter staat en koop je in plaats van een witte broek een zwarte. In beide gevallen heeft de verkoper je geholpen aan een oplossing, een broek. Maar enkel de 2e verkoper heeft je ook daadwerkelijk van (goed) advies voorzien.
Een advies is dus niet hetzelfde als een oplossing. Dat geldt in de financiële sector net zo goed. Om dit wat beter te kunnen begrijpen heb ik de definitie van deze woorden opgezocht in het woordenboek.
• Een advies geven: Wat je zegt dat je het best kunt doen.
• Een oplossing bieden: Antwoord geven op een bepaald vraagstuk of probleem.
Als adviseur ga je altijd op zoek naar een oplossing op de vraag die jouw klant stelt. Maar doe je dit dan door de vraag op te lossen, of kijk je eerst naar waar de vraag vandaan komt. Mijns inziens moet je altijd (proberen) te achterhalen welke behoeften en belangen er schuilen achter een vraagstuk. Dus verdiepen in je klant en de reden waarom er naar een bepaalde oplossing wordt gezocht. Hierbij kan je gebruik maken van de ‘5x why’ methode, een methode die gebruikt wordt om grondoorzaken te achterhalen.
Het is in de rol als adviseur dus niet belangrijk om enkel een antwoord te geven op de vraag van de klant, want wellicht voldoet deze oplossing niet volledig aan de wensen van je klant. De situatie moet goed in kaart worden gebracht, op basis daarvan kun je gezamenlijk het juiste vraagstuk definiëren en de best passend oplossing zoeken.
Prakijk
Wij spreken dagelijks vele ondernemers met financieringsvraagstukken. Een deel van deze ondernemers komt zelf al binnen met de oplossing bijvoorbeeld ‘ik ben op zoek naar een x bedrag financiering in de vorm van aandelen’. Als adviseur kan je heel doelgericht op zoek gaan naar het gevraagde bedrag en een aandeelhouder. Je kunt hier ook heel succesvol mee zijn en je klant prima helpen. Maar is deze oplossing wel het meest ideaal voor de klant? Zijn er wellicht andere type financiers die beter zouden kunnen passen? En is het bedrag wat gezocht wordt wel nodig of wordt de klant overgefinancierd?
SmartFunding
Bij SmartFunding kijken we dan ook verder dan de oplossing. Tuurlijk is de uiteindelijke financiering voor de ondernemer het belangrijkste. Maar voordat we een oplossing inrichten geven we een uitgebreid advies over de (on)mogelijkheden. Ben jij nu op zoek naar een financiering en wil je naast een oplossing ook écht geadviseerd worden? Neem vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs!