Terug naar overzicht

Het effect van COVID-19 op de financieringsmarkt

Het is door het coronavirus en de bijbehorende maatregelen niet makkelijk om financiering op te halen. Veel (alternatieve) financiers zijn erg voorzichtig met het verstrekken van nieuwe financiering of het uitbreiden van bestaande financiering. Er bestaan echter tussen en binnen sectoren grote verschillen.

door Rowan Hermes

Organisaties binnen dezelfde keten

Financiers beoordelen bij een financieringsaanvraag de onderneming en de ondernemer, maar ook de ontwikkelingen in de sector en de toeleverings- en afnameketens. Als er (liquiditeits)problemen bij een onderneming bestaan, heeft dit gevolgen op de andere ondernemingen uit de keten. Een recent voorbeeld van deze samenhang is de horeca.

De horeca wordt als sector het hardst getroffen door de maatregelen tegen het coronavirus. 73 procent van de horecabedrijven zit in de problemen nu zij gesloten moeten blijven. Er heerst veel onduidelijkheid over de datum waarop de horeca weer open kan en hoe snel consumenten na het versoepelen of opheffen van de maatregelen hun geld weer besteden op het niveau van voor de coronacrisis. KHN (Koninklijke Horeca Nederland) gaat uit van een halvering van de jaarinkomsten. In het verlengde komen ook de groothandel, producenten van drank- en levensmiddelen, bierbrouwerijen en wijnimporteurs in de problemen. Daarnaast voelen ook marketingorganisaties en interieurspecialisten de gevolgen van de horecasluiting. De afnemers voor deze bedrijven vallen immers weg. Financiers zullen door de onzekerheid heel huiverig zijn om horecabedrijven te financieren, maar ook al de andere organisaties binnen dezelfde keten zullen erg moeilijk aan financiering kunnen komen.

Verschillen tussen en binnen sectoren

Naast de horecasector worden ook de cultuur en recreatiesector en overige dienstverleningen (waaronder kappers en schoonheidsspecialisten) hard geraakt. Er zijn echter ondernemingen die weinig last hebben van de crisis, veelal in vitale sectoren, de land- en tuinbouwsector en de overheid. Ook zijn er organisaties die juist profiteren van de coronacrisis. Dit zijn veelal organisaties die zich richten op diensten en producten voor thuis. Vergaderdiensten, online fitnessdiensten en streamingsdiensten hebben de afgelopen weken veel nieuwe klanten gekregen. Organisaties binnen deze sectoren zien juist een toename in hun afzet en kunnen zo positieve cijfers aan financiers presenteren.

Binnen sectoren kunnen grote verschillen bestaan. Hoewel de horeca over het algemeen hard geraakt is, is qua voedselbezorging juist een positieve ontwikkeling zichtbaar. Voor winkel-, ‘leisure’- en hotelvastgoed is bijna geen financier te vinden. Vastgoed in vitale sectoren als de gezondheidszorg blijft daarentegen gewild. Zelf verder ingezoomd bestaan er grote verschillen. Zo blijft financiering voor woningprojecten mogelijk, maar is studentenhuisvesting kwetsbaar. De verwachting is namelijk dat er komend schooljaar minder studenten op kamers zullen wonen.

Verwachtingen voor de toekomst

De verwachting voor de lange termijn, als veel van de onzekerheid is weggenomen, is dat veranderingen die al gaande zijn versneld worden. Voor de vastgoedsector voorspelt vastgoedadviseur JLL: “De manier waarop we leven en werken verandert en sommige van de opkomende nieuwe trends worden onderdeel van de ‘nieuwe normaal’. Tegelijkertijd zijn veel van de structurele trends die al bekend waren vóór COVID-19 versterkt en ze zullen de vastgoedsector blijven vormgeven. Onder die trends zijn uitbesteding, stijgende allocaties van kapitaal naar vastgoed, verstedelijking, opkomst van technologie en verduurzaming.

Specifiek voor de logistiek en retail verwacht logistiek vastgoedspecialist WDP: “Logistiek en retail zijn door de crisis in een stroomversnelling geraakt richting multichannel. En veel huishoudens hebben geleerd hun boodschappen online te doen. Wanneer de maatregelen tegen corona straks zijn teruggedraaid, hoeven vader en moeder niet meer op zaterdagochtend naar de supermarkt. Ze kunnen ook met de kinderen iets leuks gaan doen.

Voor advies of vragen kun je altijd contact opnemen met SmartFunding via +31 85 303 56 65 of info@smartfunding.nl. Uiteraard kun je ook altijd direct contact opnemen met een van de SmartFunding-adviseurs.